Vad gör en online­marknads­förare?

En onlinemarknadsförare eller digital marknadsförare är ansvarig för att driva och utveckla digitala marknads­förings­initiativ över olika plattformar. Denna roll innebär att utveckla, implementera, spåra och optimera digitala kampanjer för att uppnå specifika affärsmål. En viktig del av jobbet är att hantera och mäta framgången hos olika marknadsföringskanaler.

Dashboard med olika KPI:er

Några sådana marknadsföringskanaler är:

  • Sökmotoroptimering (SEO).
  • Sökmotormarknadsföring (SEM).
  • E-postmarknadsföring.
  • Sociala medier.
  • Displayannonsering.

Onlinemarknadsförare behöver vara kreativa och ha förmågan att identifiera och engagera målgrupper genom välutformade digitala kampanjer som kan öka kundförvärv, bevarande och lojalitet. Detta kräver kunskap om att optimera landningssidor och säljtrattar (funnels), samt förmågan att genomföra experiment för att förbättra kampanjprestanda.

Dessutom krävs gedigen kunskap om webbanalysverktyg för att kunna analysera och förstå användarbeteenden och kampanjeffektivitet. Kunskap om Google Ads och annonsering i sociala medier är också avgörande för att framgångsrikt kunna rikta in sig på och engagera med rätt publik.

Analytiska färdigheter är centrala för onlinemarknadsförare, eftersom de möjliggör insikter om kampanjers prestanda och vägleder beslut om optimering. En framgångsrik onlinemarknadsförare är också alltid uppmärksam på nya tekniker och framväxande trender inom digital marknadsföring för att kunna utnyttja nya möjligheter som kan förbättra marknadsföringsstrategier och resultat.

Onlinemarknadsförare är en typ av marknadsförare och återfinns oftast i privat sektor, både i konsumentföretaget (B2C) och företag som säljer till andra företag (B2B).

Pontus som online­marknads­förare

Pontus Vinderos, webbkommunikatör

Hej! Mitt namn är Pontus Vinderos. Jag är en erfaren och välmeriterad webbstrateg. Jag hjälper organisationer att lyckas på webben. Jag är strategisk, har djup expertis inom webb och driver på den digitala utvecklingen i Sverige. Mitt yrkesmässiga mål är att få chansen att kunna lösa digitala problem och komma på smarta lösningar. Jag jobbar för organisationer som bidrar till ett bättre samhälle på riktigt.

Färdigheter

  • SEO (sökmotoroptimering): Djupgående kunskap i teknisk och innehållsmässig SEO för att förbättra webbplatsers rankning i sökmotorer. Expert på att genomföra optimeringar för webbplatser, förbättra metadata och strukturera innehåll för att maximera synligheten och trafiken från organiska sökningar.
  • SEM (sökmotorannonsering): Erfaren inom uppbyggnad, optimering och förvaltning av Google Ads-kampanjer. Skicklig på att öka konverteringar och ROI genom målinriktade annonsstrategier, budjusteringar och målgruppssegmentering.
  • Google Analytics och webbanalys: Expertanvändare av Google Analytics för att mäta, analysera och optimera kampanjresultat. Skicklig på att tolka data för att informera strategiska beslut och förbättra digitala marknadsföringsinsatser.
  • Utbildning: Erfaren utbildare inom digital marknadsföring, med förmåga att bryta ner och förmedla komplexa koncept inom SEO, digital annonsering och webbanalys på ett tillgängligt och engagerande sätt.

Låt oss samarbeta

Är du intresserad av min hjälp? Hör gärna av dig om du vill dela tankar eller tror att vi kan samarbeta.