Varför ditt varumärke förstör din webbplats

För många inom kommunikationsområdet så är varumärke det finaste man kan hålla på med. Det är oftast varumärkeskonsulterna som kan ta mest betalt och det är oftast varumärkesfrågor som ligger ledningen i en organisation närmast om hjärtat. När en organisation ska förändra sin kommunikation brukar varumärket vara det första som ses över i en förändringsprocess, sedan ska varumärket ”implementeras” i de olika kommunikationskanalerna.…

Checklista för design av en bra startsida

Startsidan på en webbplats har tre viktiga uppgifter. I detta inlägg tänkte jag presentera en checklista med tio regler som du kan följa för att skapa en riktigt bra startsida. Hitta rätt Sajtens viktigaste funktioner (1-4 stycken) är tillgängliga på startsidan ovanför vecket och är tydligt markerade med avvikande färg och form.…

Viktiga vägval med responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign håller på att bli standard för nya webbplatser. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det finns stora utmaningar med responsiv webbdesign. Tanken är att kunna presentera samma innehåll oavsett vilken enhet besökaren använder. Jag menar att det finns flera utmaningar, bland annat för att en dator, läsplatta och mobil har väldigt olika tekniska förutsättningar, exempelvis navigerar du med tre helt olika tekniker (peka, dra eller klicka med mus).…

Vadå användbarhet?

Många pratar om användbarhet. Men vad är egentligen användbarhet? Enligt ISO-normen 9241-11 lyder definitionen så här: Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt.…

De tre viktigaste uppgifterna för en startsida

Om du bygger en ny webbplats för ett företag eller en organisation så brukar startsidan vara den sida som folk har mest synpunkter på. Medarbetare från organisationens olika delar vill gärna tävla om vem som ska synas på startsidan. Ofta lägger man lite slentrianmässigt in nyheter, flashiga innehållssnurror och ointressanta videoklipp som kanske på sin höjd gör interna målgrupper nöjda, men inte de riktiga besökarna.…

Användbarhet och sociala intranät

De sociala funktionerna har gått från något som gräsrötterna försöker kuppa in på företaget till något som ledningen vill ha. Det visar en ny amerikansk användbarhetsstudie om sociala intranät: Today, many companies see intranet information sharing and other social features as offering true competitive advantages.…

Responsiv webbdesign är en utopi

Den amerikanske webbdesignern Ethan Marcotte skrev följande i en artikel för två år sedan: Fluid grids, flexible images, and media queries are the three technical ingredients for responsive web design, but it also requires a different way of thinking. Rather than quarantining our content into disparate, device-specific experiences, we can use media queries to progressively enhance our work within different viewing contexts.…

Lathet är en dygd på nätet

När man designar webbplatser så finns det en rad riktlinjer för användbarhet att förhålla sig till. En sådan riktlinje handlar om det så kallade vecket som avgränsar den del av webbsidan som besökaren bara ser om han eller hon scrollar. Så här ser ”vecket” ut på denna blogg med en hyfsat vanlig skärmupplösning: Folk tittar mest på det ovanför vecket Användbarhetsgurun Jakob Nielsen redovisade tidigare i år tester som bevisade att besökare av en webbplats ägnar 80 % av sin uppmärksamhet åt den del av webbsidan som är ovanför vecket.…