Vadå användbarhet?

Många pratar om användbarhet. Men vad är egentligen användbarhet? Enligt ISO-normen 9241-11 lyder definitionen så här: Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt.…

Test: Telias startsida

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest. Försökskanin: Telia. Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument. Betyg: 58 %. Telia, eller Telia Sonera Sverige som det fullständiga namnet lyder, är Sveriges största teleoperatör. Idag är det ett företag, men Telia har rötter i myndigheten Televerket (Kongl.…

Test: IKEA:s startsida

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest. Försökskanin: IKEA. Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument. Betyg: 75 %. IKEA behöver ingen närmare presentation. Det är nog vårt starkaste varumärke och är spritt över hela jorden. En rolig detalj som kanske inte alla vet är vad IKEA står för: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd.…

Test: H&M:s startsida

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest. Försökskanin: H&M. Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument. Betyg: 33 %. H&M, Hennes & Mauritz, är ett svenskt börsnoterat företag som säljer billiga modekläder i Sverige och många andra länder. Jag ska inom kort köpa ett bar svarta byxor varför jag väljer att ha det som sökscenario i detta test.…

Test: Elgigantens startsida

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest. Försökskanin: Elgiganten. Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument. Betyg: 58 %. Elgiganten är en butikskedja som säljer hemelektronik. Det är startsidestestets första konsumentorienterade företag. I Google söker folk främst på Elgiganten i kombination med de orter butiken finns och produktnamn eller tillverkare.…

Test: Relation Desks startsida

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest. Försökskanin: Relation Desk. Typ av organisation: Privat sektor, företag till företag. Betyg: 67 %. Relation Desk är en svensk startup som erbjuder ett verktyg för att hantera Facebook-sidor. Då Facebook-sidor framför allt riktar sig till företag väljer jag att klassificera detta som ett företag som i första hand jobbar mot andra företag.…

Test: Scanias startsida

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest. Försökskanin: Scania Sverige. Typ av organisation: Privat sektor, företag till företag. Betyg: 33 %. Scania är en svensk lastbils- och busstillverkare. I detta test kommer jag att titta på deras startsida utifrån scenariot att jag är sugen på att läsa på om deras vrålåk Scania R730 som har kallats världens starkaste lastbil.…

Test: Ericssons startsida

Ericsson är världens största tillverkare av utrustning för att bygga nätverk för mobil kommunikation. I detta test kommer jag att titta på deras startsida utifrån ett vanligt sökscenario. Jag har tittat på relaterade sökningar i Google och kommit fram till att många söker på deras aktier, exempelvis Ericsson B.…

Webbstrateg.nu:s stora startsidestest

Inspirerade av Nikke Lindqvists granskning av hur partierna syns på Google kommer jag att börja testa stora organisationers webbplatser. Testet handlar om att utvärdera de olika organisationernas startsidor utifrån startsidans viktigaste uppgifter som jag beskrev i gårdagens blogginlägg. Testet börjar imorgon och kommer att pågå i en månad.…

De tre viktigaste uppgifterna för en startsida

Om du bygger en ny webbplats för ett företag eller en organisation så brukar startsidan vara den sida som folk har mest synpunkter på. Medarbetare från organisationens olika delar vill gärna tävla om vem som ska synas på startsidan. Ofta lägger man lite slentrianmässigt in nyheter, flashiga innehållssnurror och ointressanta videoklipp som kanske på sin höjd gör interna målgrupper nöjda, men inte de riktiga besökarna.…