Idag medverkade jag på första dagen av konferensen Webbstrategidagarna. Webbstrategi för företag har stått i fokus, speciellt hur webben kan stödja kundens köpprocess. På plats fanns ansvariga för digitalt på företagen Ving, Hemnet, Vattenfall, Philips och Telenor samt webbkonsulter från Cloud Nine. Jag tänkte sammanfatta två saker som jag framförallt tar med mig från dagen.

Mobilt dominerar

Robert Gunnarsson som är projektledare sociala medier/mobilt på Ving berättade att 50 % av deras trafik från Facebook kommer från mobilt. För Hemnet är trenden ännu tydligare då majoriteten av all deras trafik, om man räknar in deras appar, kommer från mobilt berättade Linus Lennstrand som är Chief Technology Officer på Hemnet. Enligt Hemnets egna undersökningar så är det flesta antingen hemma eller i kollektivtrafiken då de surfar mobilt.

En annan intressant grej med Hemnet var att de hade valt att satsa helhjärtat på appar för iOS och Android. De har till och med anställt egna apputvecklare. Argumenten för appar istället för mobilanpassad sajt var framförallt att ny teknik som NFC kommer till smartphones först, att utvecklingen är enklare för specifika system och att det är viktigt att finnas och synas i Appstore. Tycker Hemnet argumenterade väl för varför de satsar på app före mobilversion. Andra argument varför appar är att föredra just nu hittar du hos Jacob Nielsen.

Vikten av att synka kanalerna

Webbstrategi kan vara många olika saker. Det visade verkligen denna dag. Något som flera föreläsare återkom till var vikten av att synka de olika kanalerna, vare sig de är egna sajter, sociala medier eller annonsering. Konstantin Irina som är Senior Online Marketing Manager på Philips berättade om hur de använder Googles Zero Moment of Truth (ZMOT) för att analysera sin köpprocess och planera hur de skulle jobba med webb.

Det mest spännande exemplet tycker jag var Telenor som har synkroniserat telefonförsäljningen och e-handeln. En besökare som kommer in på Telenors sajt och inte har ett typiskt köpbeteende får upp en ruta som ger förslag om att en säljare kan ringa upp dem för att svara på frågor. Även om långt ifrån alla fyller i sitt telefonnummer så leder de telefonsamtalen till försäljning som annars hade gått förlorad. Kimmo Brundin som är Online Sales Manager på Telenor berättade att de mätt och jämfört besök med och utan rutan med köprådgivning och att resultatet visar att det blir mer försäljning med rutan. Smart alternativ till traditionell telemarketing måste jag säga.

Fortsättning följer imorgon…