En av de viktigaste sakerna att ha i åtanke då man analyserar sökningar i sökmotorer som Google är vilket syfte personen som söker har. Det är stor skillnad på om personen vill veta mer om något nytt eller om personen redan vet vad hen letar efter. För några år sedan släpptes en forskningsrapport om detta av de tre forskarna Jansen, Booth och Spink på Pennsylvania State University i USA. De har delat in sökningar i tre kategorier:

  • Informationssökning (Informational searching).
  • Navigationssökning (Navigational searching).
  • Transaktionssökning (Transactional search).

I detta inlägg tänkte jag presentera dessa typer av sökningar lite närmare och ge min syn på hur de påverkar din strategi för sökmotoroptimering eller sökmarknadsföring i Adwords.

Informationssökning

Handlar om att få svar på en fråga eller lära sig mer om ett ämne. Typiska sökfrågor är ”vad är X?”. Wikipedia är ofta ett bra svar på denna typ av sökning. Kännetecknas av följande:

  • Sökningar som bygger på frågor (till exempel ”vad är”, ”vad gör” och ”vad blir”).
  • Sökningar med talspråk (så kallat naturligt språk).
  • Sökningar på informationstermer (till exempel, listor, spellistor etc.).
  • Då personen söker fler än en gång.
  • Då personen bläddrar till flera träffsidor.
  • Då personen söker på många olika sökfraser.
  • Då personen använder flera ord.

Om du vill sälja något på nätet så är dessa personer ofta inte mottagliga för att köpa direkt, de är mycket tidigare i köpprocessen. Informationssökningar tycker jag främst ska användas för att bygga ditt varumärke. Genom att driva in folk till din sajt för att lära sig mer om dig kommer du att öka kännedomen kring dig, din produkt eller ditt företag. När dessa personer senare vill köpa någonting så kan de komma ihåg ditt varumärke när de väljer.

Navigationssökning

Handlar om att hitta en viss webbplats som man sedan tidigare känner till. Typiska sökfrågor är namnet på webbplatsen eller till och med webbadressen (folk ser inte skillnad på adress- och sökfält). Kännetecknas av följande:

  • Sökningar som innehåller namn på företag, organisationer och personer.
  • Sökningar som innehåller hela eller delar av domännamn (till exempel www.foretag.se).
  • Sökningar där personen bara tittar på första träffsidan.
  • Sökningar där personen bara använder ett fåtal ord.
  • Sökningar som bara handlar om webbsidor.

Navigationssökningar är viktiga att hålla koll på så att de som vill hitta dig eller ditt företag gör det. Annars kanske någon ful fisk försöker sno ditt varumärke genom att lägga upp annan information på webben som dyker upp då någon söker på ditt namn eller ditt företagsnamn. Om du inte syns på dina navigationssökningar riskerar du också att tappa redan etablerade kunder som inte hittar den information de söker efter.

Transaktionssökning

Handlar om att den som söker vill utföra något, till exempel köpa en produkt, ansöka på nätet eller ladda ner en fil. Typiska sökfrågor här är exempelvis ”boka hotell”. Kännetecknas av följande:

  • Sökningar som innehåller termer kopplade till underhållning (till exempel filmer eller låtar).
  • Sökningar som innehåller ord som handlar om att hämta något (till exempel låttexter eller recept).
  • Sökningar som innehåller ord som handlar om att göra något (till exempel köpa eller chatta).
  • Sökningar som handlar om ljud, bilder eller video.

Dessa personer är väldigt avslutsbenägna och därför viktiga att nå om du vill sälja något på nätet. Då dessa sökningar kan leda till köp, så känner du ofta igen dessa typer av sökfraser på att det visas annonser (Adwords). Ofta har dessa sökfraser en lokal vinkel på sin sökning, exempelvis ”boka hotell göteborg”.

Fördelningen ser olika ut beroende på bransch

Fördelningen mellan dessa typer av sökningar är 80 % information, 10 % navigation och 10 % transaktion om man ser till alla sökningar i denna undersökningar. Men det ser olika ut för olika ämnesområden och branscher. Se exempel på hur det kan se ut för olika ämnen eller branscher på Search News Central.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.