WordPressI arbetet med att göra om bloggen har det varit viktigt att göra bloggen så bra som möjligt ur SEO-synpunkt, alltså sökmotoroptimering för att sidorna ska ranka bra på Google. För mig är det viktigt att mina etikettsidor rankar bra på Google.

Tyvärr var inte mitt tema Feed Me, Seymour för WordPress så bra för just detta. Jag var tvungen att göra några hack i koden för att få till det som jag ville. Detta är nog inget unikt problem, därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Här följer de åtgärder jag gjort i just mitt tema:

Indexering

För att Google ska kunna hitta en sida på nätet måste det i koden stå att Google får indexera sidan. Denna tag kallas för Meta Robots. Om du vill exkludera sidor från Google ska denna tag ha värdet ”noindex”.

Som standard så satte mitt tema Meta Robots noindex på arkivsidor för kategorier och etiketter. Det var inte så kul. Det innebar att jag tappade sidor ur Googles index, sidor som tidigare har drivit trafik till min blogg. Just i detta fall vill jag att denna tag ska vara inställd på ”index”, då jag vill att Google ska kunna hitta mina etikettsidor.

Hur jag gjorde

För att råda bot på det var jag tvungen att redigera koden i mitt tema. Det gjorde jag under fliken Utseende där jag letade upp filen header.php i mitt tema. Där hittade jag en if-sats som styrde vilket värde Meta Robots skulle ha på sidan. Genom att lägga till is_category() och is_archive() i if-satsen skrevs rätt värde ut på etikettsidorna.

Bättre H1:a

Bra rubriker på sidor är bland det viktigaste ur SEO-synpunkt. Det gäller dels sidans titel som syns i webbläsaren, dels H1-rubriken som syns på själva sidan. Rubriken på etikettsidor i mitt tema var som standard ”Inlägg som är tagget med (etiketten)”. Det är inte så bra ur SEO-synpunkt, då själva sökordet ska komma så tidigt som möjligt i H1:an.

Hur jag gjorde

Jag gick in under Utseende och redigerade filen archive.php i mitt tema. Där hittade jag den sats som skrev ut H1:an. Jag tog jag bort allt lullull så att rubriken endast bestod av etiketten.

Ingresstext

För att Google ska förstå att min etikettsida handlar om just det aktuella sökordet kan det vara bra att lägga en specialskriven text högst upp på etikettsidan. Där kan jag till exempel markera sökord med fetstil, lägga in en bild och länka till andra sidor som jag vill optimera för. WordPress har en egen hantering av beskrivningar under Inlägg kallad Inläggsetiketter. Tyvärr skrev inte mitt tema ut dessa beskrivningar på etikettsidan, vilket jag var tvungen att åtgärda.

Hur jag gjorde

Efter att ha googlat fram en lösning kom jag fram till att jag behövde lägga in följande kod i archive.php:

<?php	if (tag_description() != "")
 
			{
				echo tag_description();
			}
?>

Kan även tipsa om tillägget Allow HTML in Category Descriptions som gör det möjligt att ha HTML-kod i beskrivningen, vilket annars filtreras bort.

Meta Description och Keywords

För att underlätta för Google och andra sökmotorer kan du i koden lägga in en speciell beskrivning och för din webbplats. Detta kallas för Meta Description och det är text som Google visar upp i träfflistan under sidans rubrik. I denna text bör sökordet förekomma. Du kan också lägga in Meta Keywords, men dessa har spelat ut sin roll enligt många SEO-experter.

Hur jag gjorde

Jag installerade tillägget Category SEO Meta Tags och skrev in rubrik, Meta description och Meta keywords för den aktuella etikettsidan. Tänk på att du måste fylla i alla fält på etiketten för att det ska sparas.

Vad mer?

Har du några tips eller tycker du något jag gjort är helt galet? Kommentera gärna nedan eller starta ett bloggkrig… 😉

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.