Jag har följt diskussionerna på nätet om sökmotoroptimering i Sverige under några år nu. Med jämna mellanrum kommer en konflikt upp till ytan som ligger och bubblar i branschen, nu senast om Google-bombning. Det handlar om att olika tongivande personer i branschen har olika perspektiv på sökmotoroptimering, om vad man ska fokusera på i sitt arbete för att det ska ge effekt.

Herre på täppan

Denna kamp är kanske tydligast på sökningen ”sökmotoroptimering” där Sveriges två mest kända SEO-experter ständigt krigar om att synas överst på frasen sökmotoroptimering. Det är en form av herre på täppan inom branschen, som jag tycker är lite rolig. Så här ser det ut just idag:

Träfflista från Google

Olika grundsyn på SEO

De två herrarna jag pratar om är alltså Magnus Bråth och Nikke Lindqvist. De har två helt olika inställningar till vad som är en sökmotoroptimerares primära uppgift och vad som ger effekt i SEO. För att ni läsare ska förstå vad jag menar låter jag dem båda tala med egna ord.

Jag anser i nästan alla lägen att länkarna är det som ger alla resultat när du gör sökmotoroptimering. Det här gäller främst i de segment där konkurrensen är hög men allt mer i allt fler sökresultat.
Magnus Bråth

SEO… har kommit att handla nästan enbart om länkarbete, medan mitt sätt att arbeta nästan alltid utgår ifrån sajten i sig. Att arbeta med länkar innan man har sett över sajtstruktur, tekniska hinder och innehåll ser jag som relativt meningslös, eftersom man kommer så långt med interna åtgärder, de externa åtgärderna ses med alltmer misstänksamhet av Google.
Nikke Lindqvist

Skillnaden tydligast i synen på länkbygge

Vad handlar då detta om? Handlar det om att dessa herrar jobbar med antingen onpage (sajtens upplägg) eller offpage (länkar)? Nej, så är det naturligtvis inte. Båda inser att båda delarna behövs, det handlar mer om var de lägger fokus i sitt arbete som sökmotoroptimerare.

Skillnaden i filosofi blir tydligast när man ser på deras respektive syn på köpta länkar. Med köpta länkar menas att man betalar någon för att länka till sin sajt, vilket i sin tur gör att din sajt placerar sig högre på Googles träfflistor. Länken är onaturlig på det sätt att du aldrig skulle ha fått den om du inte hade betalat.

Ett av de sätt som fungerar ordentligt bra är att helt enkelt köpa länkar från andra webmasters. Google har gått ut med att detta är emot deras policy och att de arbetar för att ta bort effekten av köpta länkar i sökresultaten. Man kan rapportera köpta länkar i Googles Webmastertools. Trots detta så är köpta länkar en av de mest framgångsrika modellerna för SEO.
Magnus Bråth

Sajter som placerar sig högt i sökresultaten genom köpta länkar spelar ofta högt med sitt varumärke. Problemet ligger i att Google ogillar alla typer av köpta länkar och ofta bestraffar sajter som ägnar sig åt länkköp genom att bestraffa dem med sänkta placeringar i sökresultaten.
Nikke Lindqvist

Kriget är en smart marknasföring

Egentligen tror jag inte att Magnus Bråth eller Nikke Lindqvist är speciellt besvärade av de ganska hårda ordväxlingarna dem emellan på olika bloggar. Det är ju ett synnerligen smart sätt att profilera respektive persons eget varumärke som sökmotoroptimerare.

Att profilera sig som dessa personer gör kallas för att jobba med sitt personliga varumärke. Och det är något som är viktigt för entreprenörsbaserade företag, som båda dessa herrar jobbar i. Så här skriver Per Frykman:

Vi är mitt i en återgång till allt mer personliga relationer (om än ofta virtuella sådana). Vi mäts idag med en ny sorts mätsticka vars måttenhet inte nödvändigtvis baseras på antal års yrkeslivserfarenhet eller hur många fina ord vi har i nuvarande eller tidigare titlar. Det som i allt större utsträckning avgör om en person blir framgångsrik eller inte handlar istället om personens professionella rykte – alltså i vilken grad personen brinner för, behärskar och inspirerar andra i hennes eller hans kall.

Kriget skulle jag säga stärker både Magnus och Nikkes personliga varumärken. Genom konflikten blir både Magnus och Nikke mer kända och deras perspektiv blir tydliga. Om alla sökmotorexperter skulle säga samma sak, så skulle jag som beställare av SEO-tjänster inte kunna avgöra skillnaden mellan de olika konsulterna. Dessutom förstår jag, tack vare de hårda orden, att båda brinner för SEO.

Mycket tack vare detta krig känner många till att Magnus Bråth och Nikke Lindqvist behärskar sökmotoroptimering. Dessutom säger kriget något om vad som skiljer dem åt. Om jag vill anlita den i Sverige som är bäst på länkbygge så ska jag gå till Magnus. Om jag vill anlita den i Sverige som är bäst på sajtens uppbyggnad och relationsbaserad länkning så ska jag gå till Nikke.

Om jag verkligen vill ha sökmotoroptimering av världsklass så skulle jag anlita båda, då de i mitt tycke kompletterar varandra. Frågan är dock hur samtalsklimatet på ett projektmöte i ett sådant projekt skulle vara…

Hockeyfight. Licens: CC BY 2.0. Foto: Dan4th Nicholas.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Sökmotoroptimering

Pontus Vinderos

Senior webbstrateg