Idag har det brutit ut en diskussion om nyttan med så kallad social SEO på Twitter. I ena ringhörnan står personer som jobbar med att optimera sidor för Googles sökmotor. I andra ringhörnan står de sociala mediernas predikanter. Här kommer mitt inlägg i denna livliga diskussion.

För mig handlar SEO (sökmotoroptimering) om att synas där folk söker. Google är fortfarande den dominerande söktjänsten på nätet. För att synas högt i Googles träfflistor krävs en sajt som är anpassad för Google och viktigast av allt: länkar till sajten. Ett SEO-proffs jobbar intensivt med att förfina sina metoder för att skaffa länkar, något som Unni Drougge nyligen kallade för maffiametoder.

Sociala medier är en annan viktig trafikkälla för sajter. Genom att sprida riktigt bra innehåll i sociala medier kan du driva mycket trafik till din sajt. Redan för två år sedan gick Facebook om Google som viktigaste trafikkälla för stora sajter som Yahoo och MSN. Att bara lita på sin Google-närvaro i sin webbstrategi är med andra ord inte så smart.

Social SEO är det bästa av båda världar

En bra webbstrategi tycker jag handlar om att kombinera sociala medier och sökmotoroptimering. Och då menar jag inte bara att både jobba med sociala medier och sökmotoroptimering. Jag menar att korsbefrukta dessa synsätt för att få maximal effekt. Det är detta jag menar med social SEO.

För mig handlar strategisk användning av sociala medier om att kunna sätta agendan i en viss fråga. Det är egentligen samma sak som PR-människor hållit på med länge vad det gäller traditionella medier. Genom att få ut ett intressant budskap i rätt kanaler kan du få spinn på en fråga och väcka uppmärksamhet bland stora grupper människor.

Sökmotoroptimering är ett hett ämne i media. Eftersom så många använder Google, så är det journalistik som många vill läsa. Det innebär att du kan få stor uppmärksamhet i media om du använder dig av Google-vinkeln på rätt sätt. Genom att media skriver, och förhoppningsvis länkar med rätt ankartext, så får du större spridning i sociala medier. Detta i sin tur leder till att många bloggare hakar på, skriver och länkar. Du får alltså både uppmärksamhet och länkar.

Exempel på en social SEO-kampanj

Förra året drev jag en kampanj mot Svensk självmordsguide, en sajt som förespråkar att folk ska begå självmord. Jag presenterade det som en kampanj där vem som helst med en länk kan hjälpa till att hindra denna sajt. Efter det att Mymlan bloggat om kampanjen hakade flera medier på. Genom att använda Google som ingrediens i kampanjen blev det ett stort medialt intresse från såväl Sveriges Radio som Sveriges Television. Denna uppmärksamhet gjorde att Svensk självmordsguide stängdes. Efter någon månad gick även Vårdguiden om Svensk självmordsguide på Google. Effekten blev alltså både uppmärksamhet som gjorde att ägaren stängde sajten OCH mer länkar till Vårdguiden som ledde till att Vårdguidens sida om självmord kunde klättra på Google.

Varför välja?

Så varför välja antingen SEO eller sociala medier, när man kan ta det bästa från båda och nå en ännu större effekt? Det är bara fantasin som sätter gränser för hur dessa båda synsätt kan utnyttjas på bästa sätt.

Kategorier: Mediestrategi