SEOmoz är kanske mest kända för sin programvara för sökmotoroptimerare och deras företagsblogg om SEO. Men en sak som jag tycker är lite spännande är deras återkommande undersökning om vad proffs inom sökmotoroptimering tycker avgör rankingen i Google.

Nyligen släpptes årets upplaga av undersökningen. Över 130 SEO-experter har fått tycka till om vad som gör en sajt framgångsrik i Google. Här är en översikt av Googles algoritm enligt denna panel:

2011 Overall Ranking Algorithm

2011 Overall Ranking Algorithm

Här ser vi alltså att de viktigaste faktorerna rör länkarna till en sida och domännamnet som helhet samt hur man använder nyckelord på sidan och domänen. Det var ju inte direkt något revolutionerande resultat. Men om man går ner specifikt på vad som avgör länkar till en sida så blir det desto mer intressant.

Länkar från domäner av hög kvalitet viktigast

Här ser vi att det absolut viktigaste när det gäller länkar till en sida är kvaliteten på sidan som man får länkar ifrån. Det är betydligt bättre att få länkar från en sida som själv rankar högt på Google än från en som inte rankar speciellt bra. Som konkret exempel så är det alltså bättre att få en länk från Sveriges Radio än från en nystartad blogg.

Viktigt med länkar från många olika domäner

Tabellen ovan gäller en enskild sida. När det gäller länkfaktorer för hela domänen så säger experterna så här:

Här är den tydligaste åsikten att det viktigaste är mängden domäner som länkar till din sajt. Det är alltså bättre att få länkar från 10 andra sajter än 10 länkar från samma sajt. Helst ska även de olika sajterna ligga på olika webbhotell och IP-adresser.

Hur domänens rankas med mått som exempelvis PageRank bedöms också vara viktigt. En annan viktigt sak är att du ska ha länkar till din domän inom samma ämnesområde. Om du har en sajt om båtar så är det bättre att få en länk från en båttidning än från en kompis blogg som handlar om någonting helt annat.

Titeln är avgörande för hur din sida syns på Google

Vad är då viktigt att tänka på när man optimerar den egna sidan utifrån ett visst nyckelord som folk förväntas söka på? Så här tycker experterna:

Page Level Keyword Usage

Page Level Keyword Usage

Det absolut viktigaste är att nyckelordet du vill optimera på finns i title-attributet på sidan. Det är den text som syns i Googles träfflistor som sidans titel (blå fetstil understruken) och i webbläsaren. Om du ska optimera en sida för nyckelordet falukorv så ska du alltså ha med falukorv i titeln på sidan, gärna så tidigt som möjligt.

Andra saker som bedöms vara viktiga här är att länkar från andra delar av din webbplats till den sida du optimerar för innehåller det önskade nyckelordet. Nyckelordet ska också finnas med i URL:en (adressen). Dessutom bör huvudrubriken på sidan (h1) innehålla nyckelordet, gärna så tidigt som möjligt.

Framtiden stavas användarnytta och social SEO

Detta var bara ett axplock av resultatet i undersökningen. Botanisera gärna själv i materialet. En liten kul grej är att man kan tanka hem datat och läsa in i sitt statistikprogram för att göra egna körningar på materialet.

Som avslutning hittade jag ett intressant diagram där SEO-proffsen siar lite om framtiden. Enligt experterna så kommer framför allt två saker att öka i betydelse för sök i framtiden.

För det första kommer analysen av det upplevda värdet för besökaren att värderas allt högre. För det andra kommer sociala medier påverka rankingen i högre utsträckning. Delningar på Facebook lyfts fram på ett annat ställe i undersökningen som speciellt viktigt.

Vad som kommer att minska i betydelse är att ha nyckelordet i sajtens domänadress (www.dittnyckelord.se), betalda länkars kraft och ankartexten i externa länkar.

Alltså, ut med spamsajterna och in med sociala medier i Google. Det är en utveckling som jag inte skulle ha något emot. Förhoppningsvis kan vi lägga större fokus på att göra riktigt bra sajter som folk vill tipsa andra om, istället för att försöka lura Google med diverse satellitsajter, länkköp och kopierat innehåll.

Kategorier: Mediestrategi