Att jobba med att få upp sidor på Googles träfflistor är ofta ett mödosamt och tidskrävande arbete. Det tar tid, speciellt att bygga länkar för nya sajter. Med tanke på det kan det vara skönt att ha verktyg som underlättar arbetet. Här tänkte jag presentera de sex verktyg jag använder mest när jag jobbar med sökmotoroptimering.
Sökordsanalys
Google Keyword Tool är ursprungligen framtaget för att analysera vilka sökord man ska köpa annonser för genom Google Adwords, men det fungerar utmärkt för att efterforska hur stora sökvolymer som finns på olika sökfraser. Sedan en tid tillbaka gillar den inte riktigt att man kör i utloggat läge, så skaffa ett Adwords-konto om du vill använda detta verktyg ofta. Det är gratis.
Sidoptimering
Man kan tycka vad man vill om sökmotorföretaget Pineberry, men det är svårt att säga emot att deras sajt sökmotorkonsult.se innehåller väldigt mycket matnyttigt för den som vill lära sig SEO. Jag använder regelbundet Pineberrys testverktyg för sidoptimering, då det ger en snabb och visuell överblick över en sidas optimering för en viss sökfras.
Länkar
När det gäller att kolla upp vilka länkar en sajt har så tycker jag att Majestic SEO är bäst. Här kan du se hur många och vilka typer av länkar din eller dina konkurrenters sajter har. Majestic SEO finns i flera versioner. I gratisversionen kan du söka på en sajt. Om du skaffar ett konto kan du göra lite mer, men allra mest nytta av verktyget får du om du har betalversionen. Då kan du få se exakt vilka tillbakalänkar som finns för en viss sajt.
Kolla placeringar
Googles webbläsare Chrome har ett inkognitoläge som gör att du kan söka utan att tidigare sökningar påverkar träffarna. Det blir en ”ren” träfflista, vilket är bra om man vill följa förändringar på enskilda träffar över tid. Google Chrome finns nu även som mobilapp för iOS och Android.
Trafik och konvertering
SEO är ju helt meningslös om den inte leder till någonting i slutändan. Jag kör Google Analytics på alla mina sajter. Med Analytics kan jag mäta hur stor del av trafiken som kommer från organiskt sök och vad som händer med den trafiken på mina sajter. Tidigare har man kunnat se vilka specifika sökord som besökarna använt i Google, men tyvärr har Google valt att spärra den möjligheten då de introducerat https som protokoll för personer som söker inloggade med sitt Google-konto. Nu står det därför allt som oftast (not provided) som sökord.
Indexering
Jag har även verifierat mina sajter i Google Webmaster Tools. Det gör att jag kan få ut mer statistik om sökningarna till mina sajter, exempelvis vilka sökfraser sajten syns på. Jag kan även se om det finns problem med hur Google indexerar sajten och göra vissa inställningar. Det går även att koppla ihop Google Webmaster Tool med Google Analytics så att jag kan samköra data.
Det var mina tips. Har du några andra tips på bra verktyg för sökmotoroptimering?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev