Social SEO är ett begrepp som det har börjat snackats om på sistone. Det är en syntes av sociala medier och sökmotoroptimering och handlar väldigt förenklat om hur du via sociala medier kan få länkar till en sajt. Jag tror speciellt på social SEO när det gäller kampanjer. Jag har själv använt mig av detta tänk i mina kampanjer mot Sverigedemokraterna och mot självmord.
Varför social SEO i kampanjer?
Vi känner alla till kraften i sociala medier. När många personer går samman om ett ämne som intresserar dem så blir den totala effekten väldigt stor. Gammelmedia brukar tala om bloggbävning. Ett exempel från senaste riksdagsvalet var då bloggaren bakom Klamydiabrevet skrev om Alliansens svek mot hennes sjuka mor. Brit Stakston menade att detta blogginlägg, förstärkt av många andra bloggare och twittrare, satte agendan för diskussionerna dagarna innan valet och ledde till att Alliansen förlorade majoriteten. Det finns med andra ord en enorm sprängkraft i de sociala medierna vars mekanismer liknar de traditionella mediernas mediedrev. Aldrig roligt att få emot sig, väldigt bra om man kan dra nytta av det.
Sökmotoroptimering används för att synas högt på Googles träfflistor och på så sätt generera trafik till din sajt. Det bästa sättet att synas högre på Google är att få länkar från många olika domäner. Gärna starka domäner. Det går att påverka vad som syns högt i Google med kampanjer av olika slag. Ett känt internationellt exempel på en sökmotorkampanj är Miserable Failure mot George W. Bush i 2004 års presidentval i USA:
Google förändrar hela tiden sina algoritmer. De gör allt för att Google sök inte ska missbrukas. Därför skulle Miserable Failure-kampanjen inte vara möjlig idag. Länkarna skulle betraktas som spam.
Nu är en lika stor förändring i Googles algoritm på gång. Enligt en undersökning som seoMOZ gjort så tror SEO-experter att sociala signaler kommer att få allt större betydelse för Googles rankning. Jag tror att Google kämpar med näbbar och klor för att vara herre på täppan när det gäller sök. Facebook flåsar dem i nacken och har blivit en allt viktigare trafikkälla för många sajter.
När sociala signaler får allt mer betydelse för rankingen så kommer det bli väldigt värdefullt att kunna få personliga rekommendationer från människor, speciellt sådana som känner många andra på nätet.
Genom att bedriva en SEO-kampanj i sociala medier där man uppmuntrar folk att länka till en viss sak, så får man (om det går vägen) länkar från många olika möjliga håll. Inte minst viktigt är länkarna man från de traditionella mediernas webbplatser som gärna skriver om det som Twitter pratar om. Genom att många personer länkar, från många olika domäner och ifrån bra innehåll (som nyhetstexter och egenskrivna bloggposter), så tolkar Google kampanjsidan som äkta och inte som spam.
Med Social SEO begränsar man sig dessutom inte bara till sökmotoroptimering på Google, utan Facebook är en given del av kampanjen. Det bidrar såväl till trafik från Facebook som bättre placering på Google tack vare Facebooks sociala signaler. Du får det bästa av båda världar.
Hur bygger man en social SEO-kampanj?
En bra start är att fråga sig: kommer det budskap jag vill basunera ut att kunna engagera någon? Om svaret är nej, då måste du gå tillbaka till ritbordet. En social SEO-kampanj måste nämligen beröra något som folk faktiskt vill engagera sig i, det är själva nyckeln till en framgångsrik kampanj. Du måste hitta din målgrupps hjärtefrågor. Några sådana som jag tror skulle kunna fungera i en social SEO-kampanj för olika organisationer:
- LCHF-kost skadar ditt hjärta och dina kärl! Sökord: ”lchf”. Avsändare: Livsmedelsverket.
- Stoppa utförsäkringarna! Sökord: ”sjukskrivning”. Avsändare: Socialdemokraterna.
- Statoil skadar miljön genom att använda oljesand! Sökord: ”statoil”. Avsändare: Greenpeace.
- Öppen källkod regerar! Sökord: ”apple”. Avsändare: Linux.
Som du ser här ovan så är en viktig del i dessa typer av kampanjer att ”kapa” ett sökord som i vanliga fall används för helt andra syften. Ibland kan det handla om företagsnamn (så kallad brandjacking), ibland handlar det om allmänna sökord som väldigt många söker på. Det blir både en överraskningseffekt om man lyckas och något som kan motivera folk att vilja länka på det sökordet. Det blir en slags tävling där man hjälps åt att vinna (klättra till förstaplatsen i Google) för den goda sakens skull.
När du väl valt budskap och sökord så kan det vara en god idé att skaffa följande:
- En kampanjsajt med det aktuella sökordet i domänen, till exempel www.sjukskrivning.se. Det är denna du vill ska nå toppen i Google på det aktuella sökordet.
- En grafisk symbol för kampanjen som folk använder för att länka till kampanjsajten. Den kan även användas som Twibbon.
- En sida på Facebook (eller samarbeta med någon befintlig) där du posta länkar och bygger engagemang.
- Personer med stort inflytande i sociala medier som kan bära ditt budskap (titta exempelvis på olika personers Klout-poäng).
- En kampanjblogg (på kampanjsajten) där du dels pratar om budskapet för kampanjen, dels pratar om hur det går i sökmotoroptimeringen.
- Kontakt med traditionell media. Om du inte har sedan tidigare, kan du antingen kontakta dem eller vänta på att någon kontaktar dig. Om det är en tillräckligt stor kampanj i sociala medier så kommer media att höra av sig. Och när en tidning har skrivit, hakar andra ofta på.
Det finns säkert en uppsjö av andra saker man kan göra i sin kampanj, men punkterna ovan är det som jag upplevt haft störst effekt i de kampanjer jag bedrivit.
Finns det några fallgropar?
Det finns saker man absolut kan gå bet på när det gäller kampanjer som dessa. Eftersom kampanjen riktar sig till hela svenska Internet så krävs en god kännedom om de olika tjänster, nätverk och gemenskaper som finns. Wikipedia exempelvis, fungerar på ett väldigt speciellt sätt med ett utförligt regelverk och moderatorer som bevakar det som skrivs. Mitt råd är att undvika Wikipedia i din sociala SEO-kampanj. Andra gemenskaper som du bör ha koll på innan du gör en social SEO-kampanj är svenska Twitter, Flashback och den del av bloggosfären som handlar om ”ditt” ämne.
Du bör ha god kunskap om sökmotoroptimering. På ett övergripande plan kan det vara hyfsat enkelt att förstå vad det handlar om, men om du inte vet vad du gör kan du bli straffad av Googles filter. Om du inte själv har expertisen så skulle jag starkt rekommendera att du samarbetar med en SEO-expert.
Domänadresser är ett känsligt område där det finns regler kring vad du får och vad du inte får registrera. Speciellt svenska domäner har ganska strikta regler vad det gäller varumärken. Personligen tycker jag att det borde vara tillåtet att registrera exempelvis www.statoil-suger.se. Jag ser det som en del av den offentliga debatten. Om du registrerar domäner i andra länder så gäller andra regler, så läs noga på vad som gäller just för den toppdomänen du väljer.
Det största fallgropen enligt min mening är att tro att dessa typer av kampanjer är självgående. Så är det absolut inte. Du måste interagera med andra människor över nätet. Du måste hela tiden blogga, tipsa och vara aktiv för att hålla intresset uppe. Annars dyker något annat upp som är mer intressant, och din kampanj faller i glömska. Det gäller att hålla intresset uppe under hela tiden kampanjen pågår, annars kommer du att misslyckas. Var inte rädd för debatt, det ger bara mer uppmärksamhet åt din kampanj.
Social SEO bör vara en del av din webbstrategi
SEO-kampanjer i sociala medier har ett värde utöver värdet som skapas i själva kampanjen. Kampanjen stärker nämligen varumärket för avsändaren. Dessutom har du möjlighet att driva trafik och länkkraft från din kampanjsajt till din ordinarie sajt.
Min övertygelse är att Social SEO borde användas mycket mer än idag. Det är en kraftfull metod för att påverka och för att driva trafik. Jag hoppas denna lilla guide kan sporra andra till att starta sociala SEO-kampanjer.
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev