Idag offentliggjorde Nielsen Norman Group en ny användbarhetsstudie om hur tonåringar använder webbplatser. Studien är spännande då den visar att det finns skillnader mellan hur olika åldersgrupper använder webbplatser.

Varför ungdomar misslyckas på webben

Jämfört med vuxna (över 25 år) är ungdomar (13–17 år) sämre på att slutföra webbplatsernas mål. 83 % av alla vuxna i en liknande studie klarade av att slutföra webbplatsernas mål. Motsvarande siffra för ungdomar var 71 % i denna studie. Ungdomar tror dock mer om sig själva än vad resultatet av undersökningen visar. De tror att de klarar av att hantera webbplatsen, men missar viktig information och ger upp fortare än vuxna. Enligt undersökningen beror det sämre resultat på att ungdomar är sämre på att läsa, att de inte har lika utvecklade sökbeteenden och att de har betydligt sämre tålamod.

Råd om du designar för ungdomar

Så vad göra för att hantera ungdomarnas rastlösa natur? Enligt undersökningen finns det ett antal saker du kan tänka, bland annat:

  • Ungdomar orkar inte läsa långa krångliga massiva textblock. Skriv därför enkelt, dela upp texten och ha en relativt stor textstorlek.
  • Ungdomar skippar gärna tråkigt innehåll – och onödigt flashigt innehåll. Innehållet måste vara relevant. Satsa på innehåll som ungdomarna kan interagera med, som frågesporter, spel och formulär för att lämna synpunkter.
  • Ungdomar orkar inte vänta. Glöm tunga funktioner. Optimera dina laddtider.
  • Respektera ungdomarna. Skilj på barn och ungdomar, det är inte samma målgrupp.
  • Ge kontroll åt ungdomarna. Låt ungdomarna själva kunna välja hur de ska dela innehåll i sociala medier och med e-post.
  • Ungdomar är mobila. Designa för mindre skärmar och obekväma arbetsställningar. Ungdomar surfar på bussen med en mobil eller i soffan med en gammal laptop.

Råden borde även gälla för vuxna

De råd som ges i undersökningen tycker jag är vettiga. Men jag tycker i och för sig inte att de bara begränsar sig till ungdomar. Råden är lika bra för vuxna användare i min värld.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Webbanalys

Pontus Vinderos

Senior webbstrateg