En SEO-specialist eller sökmotoroptimerare är en typ av onlinemarknadsförare som är specialist på att öka den organiska synligheten i sökmotorer, särskilt i Google. Med den organiska synligheten menas när en webbplats förtjänar sin ranking i sökmotorer, till skillnad från vid annonsering i sökmotorer där du betalar per klick. SEO-specialisten jobbar brett med att förbättra en webbplats för större synlighet på Google.

Googles sökmotor

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska. SEO-specialister arbetar ofta på konsultbyråer, men kan också vara anställda direkt av större organisationer för att arbeta med organisationens egna webbplatser.

SEO-specialister är duktig på att förstå hur vi söker på Google. De jobbar ofta med Googles eget verktyg Google Search Console (tidigare Webmaster Tools) för att förstå hur en viss webbplats syns i Googles olika tjänster. För att förstå sina konkurrenter och möjliga sökord att ranka på använder SEO-experten speciella SEO-verktyg som Ahrefs eller Semrush. Utifrån relevanta sökord anpassar de sedan webbplatser för att synas på relevanta sökningar. För att göra det krävs att:

  • Det är enkelt för sökspindlar att indexera din webbplats och dess innehåll.
  • Det ät tydligt vad webbplatsen handlar om, exempelvis avsändare, sidtyper, ämnen, språk och land.
  • Design och innehåll håller hög kvalitet och motsvarar sökavsikten.
  • Många relevanta länkar till din webbplats från andra relevanta webbplatser.
Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Sökmotoroptimering

Pontus Vinderos

Digital strateg och specialist inom webbkommunikation och onlinemarknadsföring.