Är du också en sådan som inte läser användarvillkoren på olika tjänster? Jag erkänner att jag väldigt sällan sätter mig in i vad tjänsten faktiskt ställer för krav på mig som användare. Och inte minst vad företaget gör med min personliga data. Det gjorde jag inte när jag gick med i Facebook, vilket jag kanske borde ha gjort. Nu vet jag bättre och har inaktiverat mitt Facebook-konto. Om jag hade läst användarvillkoren hade jag bland annat fått veta att jag inte fått namnge min Facebook-sida med ordet Book.
I dagarna har det startats en kampanj för att uppmärksamma problemet med att vi användare inte läser användarvillkoren. Kampanjen heter the Biggest Lie on the Web. Utöver att stödja kampanjen och sprida dess budskap kan man på deras sajt läsa om vad företag borde göra för att förenkla för oss användare. I korthet borde företagen till exempel:
- Använda ett enkelt och begripligt språk.
- Standardisera begrepp och symboler så att det går lätt att jämföra och kommunicera (jämför exempelvis Creative Commons).
- Standardisera hela användarvillkoret så slipper vi sätta in oss i en massa olika.
- Standardisera sammanfattningen så att går snabbt och enkelt att få en överblick över de viktigaste bestämmelserna.
- Införa kvalitetsstämplar (KRAV-stämpel, fast för webben).
- Låt en organisation övervaka hur företagen skriver användningsvillkor.
Jag erkänner mig skyldig till denna lögn. Men jag skulle gärna sätta mig in användarvillkoren om de inte var så krångliga. Så jag stödjer kampanjen och CommonTerms som står bakom den.
Hur är det med dig, ljuger du när du godkänner användarvillkoren?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev