Avancerade segment är bästa funktionen i Google Analytics för webbanalys

Publicerat av Pontus Vinderos den

Webbanalys handlar i min värld inte om att kolla hur många besök en webbplats har haft för att nöjt konstatera att man har en viss mängd besök totalt. För mig handlar webbanalys om att analysera besöksdata för att göra ständiga förbättringar på webbplatser.

Men hur gör man då för att dra nytta av den data som Google Analytics samlar in? Den bästa funktionen för att förstå besökarnas beteende tycker jag är avancerade segment. Det är en funktion som gör att du kan bryta ut enskilda grupper besökare och se hur de använder webbplatsen. Det finns ett antal standardsegment, men minst lika viktigt är att du kan göra anpassade segment utifrån i princip vilken parameter som helst.

Man kan välja ett eller flera segment. Det finurliga med avancerade segment är att segmenten slår igenom på i princip samtliga rapporter. Du kan alltså se Bästa innehållet, bästa målssida, besökarprofil med mera för varje enskilt segment. Du kan också jämföra olika segment genom att ha båda aktiverade samtidigt.

Så väljer och skapar du ett segment

Låt oss börja med det praktiska. Nedan ser du Googles officiella presentation av hur du använder segment i Google Analytics. Den ger en grundläggande introduktion till var du klickar för att välja ett segment och att skapa segment.

Standardsegmenten

En bra början i din webbanalys är att testa de segment som följer med automatiskt i Google Analytics. I skrivande stund är standardsegmenten som följer.

  • Alla besök är förvalt och innebär egentligen att ingen segmentering görs överhuvudtaget.
  • Nya besökare kan till exempel säga oss hur lätt webbplatsen är att använda för förstagångsbesökaren.
  • Återkommande besökare kan till exempel säga oss hur vi kan förbättra de funktioner och delar av webbplatsen som webbplatsens trotjänare använder oftast.
  • Betald söktrafik säger oss hur trafiken från våra AdWords-kampanjer och liknande fungerar.
  • Ej betald söktrafik säger oss hur trafik från sökmotorer fungerar (så kallad organisk sök).
  • Söktrafik säger oss hur såväl betald som ej betald söktrafik fungerar.
  • Direkt trafik säger oss hur trafik fungerar där besökarna själva skriver in adressen till den specifika sidan.
  • Länktrafik säger oss hur trafiken från andra webbplatser fungerar.
  • Besök med omvandlingar handla om trafik kopplade till de mål vi definierat för webbplatsen. Detta segment förutsätter att du definierat mål i Google Analytics.
  • Mobiltrafik säger oss hur iPhone-, Android- och annan mobiltrafik fungerar.
  • Icke avvisade besök säger oss hur besökarna som klickar sig vidare till olika undersidor fungerar.

Varför anpassade segment?

Det roligaste med avancerade segment för webbanalys tycker jag är möjligheten att kunna göra egna anpassade segment. Här kan du själv välja vad du vill segmentera på utifrån parametrar och din egen data. Du kan till exempel göra ett segment för alla besökare som kommer från en viss webbplats som du vet länkar till dig.

Anpassade segment kan också vara användbara för att lösa mysterier. Om du plötsligt får en massa besök från Ryssland kan du skapa ett anpassat segment där du definierar land som Ryssland. Då kan du till exempel se vad som är källan till de ryska besöken och vilket innehåll de är intresserade av på din webbplats.

Om du har en webbplats för en stor organisation kan det vara intressant att skilja på sådan trafik som kommer från medarbetare och sådan som kommer från riktiga besökare utanför den egna organisationen. Detta gör du genom att skapa ett segment där du ställer in att Internetleverantör inte ska vara den egna organisationen.

Vilka typer av segment kan man göra?

Genom anpassade segment kan du få svar på många frågor i din webbanalys. Det är egentligen bara din egen fantasi som sätter gränserna. Men det finns vissa tekniska begränsningar. Du måste använda parametrar som Google har kategoriserat som aspekter eller statistik.

Aspekter handlar om specifik data som samlats in, till exempel besökarnas IP-nummer, besökta sidor och vilka hänvisningswebbplatser besökarna kommit ifrån. Här kan du hitta enskilda värden utifrån din egen webbplats, till exempel en viss sida (din webbplats startsida), en viss hänvisningswebbplats (en samarbetspartner) eller en Internetleverantör (Comhem). Parametrarna handlar om besökare, trafikkällor, innehåll, e-handel och system.

Statistik handlar om numeriska värden för olika beteenden på webbplatsen. Här kan du inte välja utifrån det specifika datat som samlats in utan du anger numeriska värden. Det kan till exempel handla om att tiden på webbplats ska vara över 30 sekunder. Parametrarna handlar om webbplatsanvändning, e-handel, innehåll och mål.

Du kan kombinera olika parametrar på två olika sätt. Antingen måste båda villkoren vara uppfyllda (och) eller så kan ett av villkoren vara uppfyllda (eller).

Dela med dig av anpassade segment

En kul grej är att man kan dela med sig av segment som man skapat i sin webbanalys. Under rubriken ”Hantera anpassade segment” kan du klicka på ”Dela”. Då får du en länk som du kan dela med dig av för att andra ska kunna lägga till ditt segment på sitt Google Analytics-konto.

För att du ska se hur det fungerar har jag skapat ett anpassat segment som du kan använda. Jag har tittat på den viktiga gruppen nya besökare som kommer från Google. Denna grupp vill man ju att de ska bli återkommande besökare eller utföra de mål man har definierat för webbplatsen.

Segmentet bygger på följande inställningar (alla delar har ”och” mellan sig):

  • Källa matchar exakt ”google”.
  • Medium matchar exakt ”organic”.
  • Besökartyp matchar exakt ”New Visitor”.

Lägg till segmentet Nya Google-besökare till ditt Google Analytics-konto

Har du några bra anpassade segment som du vill tipsa om? Skriv gärna en kommentar nedan.