Google Analytics är i mitt tycke det bästa gratisverktyget för att följa och analysera besök på en webbplats eller blogg. Det som är bra med Google Analytics är det går att knåda besöksstatistiken på alla möjliga sätt och få en väldigt bra förståelse av besökarnas beteenden.
I detta inlägg tänker jag tipsa om fem sätt att jobba i Google Analytics som jag har lärt mig att uppskatta efter att ha använt statistikverktyget i drygt ett år på flera olika sajter, stora som små. Det saker jag tänkte tipsa om tillhör inte standardfunktionerna, utan är funktioner som du kanske missat om du bara använt Google Analytics någon enstaka gång. Då kör vi…
5. Skapa anpassade segment, till exempel för sociala medier
De flesta som använder Google Anlytics vet att man kan bryta ner alla besöksstatistik i flera segment, till exempel vilka besökare som kommer via sök, andra webbplatser eller är direkttrafik. Det går också att skapa egna segment. Detta är till exempel ett väldigt bra sätt för att följa hur många som besöker hela sajten eller delar av den från olika sociala nätverk. Bloggen Webbanalys.nu tipsar om hur man ställer in segment för sociala medier. I korthet skapar man ett eller flera anpassade segment (custom segment) för källor som twitter.com, facebook.com etc.
För mer om hur segmentering fungerar, se detta videoklipp:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=yvkvMjPJXmM]
4. Spåra händelser
Under menyalternativet ”Innehåll” finns ett val som heter ”Händelsespårning”. Om du har tjänster som är kompatibla med Google Analytics kan du här få fördjupad statistik över användningen av den tjänsten. Ett exempel på en tjänst som använder detta är delafunktionen AddToAny.
När man har lagt in AddToAny på sin sajt eller blogg så skapas automatiskt statistik i Google Analytics över användningen av delaknappen. Denna information är mycket användbar tycker jag, i och med att det innehåll som delas, skickas och skrivs ut mycket förmodligen är det som besökaren är väldigt intresserad av. Man kan också se vilken typ av funktion som är mest använd.
Så här ser statistik för AddtoAny ut i Google Analytics (klicka för att se i naturlig storlek):
3. Använd verktygsfältet
I alla tabeller i Google Analytics finns en liten verktygsrad längst upp, ovanför rubriken. Den ser ut så här:
Den innehåller ett antal verktyg som jag tror att många missar. Dessa är väldigt kraftfulla om man lär sig att använda dem. Detta kan du göra med verktygen:
- Exportera. Hämta tabellens data ett annat format. Jag brukar använda denna funktion för att exportera data till Excel. Då väljer man ”CSV för Excel”.
- E-post. Här kan du skicka tabellen till din egen eller någon annans e-postadress. Det går också att schemalägga utskick. Detta är idealistiskt om till exempel din chef behöver månatliga rapporter över besöksstatistik.
- Lägg till på instrumentpanelen. Med instrumentpanelen menas den sida du först kommer till när du loggar in på ditt Google Analytics-konto. Med hjälp av denna funktion kan du anpassa startsidan till just dina behov genom att lägga till det du är mest intresserad av att följa.
- Visualisera. Här kan du få bubblor i olika färger och storlekar i ett diagram utifrån dina specifika preferenser i statistiken. Personligen ser jag inte riktigt poängen, men om man gillar att få information presenterat grafiskt så är det ganska kraftfullt.
2. Hitta avvikelser
Hur du undrat över vad menyalternativet ”Intelligence” står för? Det är en relativt ny funktion som hela tiden övervakar avvikelser i besöksstatistiken. Genom att skapa segment utifrån en avvikelse kan man få reda på vad som orsakat avvikelsen. Du kan också formulera egna regler för avvikelser som ska övervakas.
”Intelligence” är lite krånglig första gången man använder den, men kan avslöja saker om besökarnas beteende som du själva aldrig skulle kunna hålla koll på manuellt. Detta är speciellt användbart om du har en stor sajt som du haft längre. Då brukar besöksmönstren se lika ut över tid, och om det sker avvikelser så är detta väldigt värdefull information.
För mer om hur ”Intelligence” fungerar, se dessa videoklipp:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=58jQvlnSmk4]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=SXLeInXYt0Q]
1. Kommentera avvikelser
Och så min personliga favorit: annotations (kommentarer). Lanserades tidigare i år och ger möjligheten att lägga in kommentarer på ett datum. Kommentarerna ligger diskret gömda och kan fällas ut vid behov. Detta är speciellt användbart om besökskurvan avviker från det normala, till exempel när någon populär sajt länkar och ger väldigt många fler besök.
För mer om hur kommentarer fungerar, se detta video:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=XfPx4Sus_CY]
Har du några bra tips? Delge gärna alla andra med en kommentar nedan.
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev