Om du jobbar med digital marknadsföring, vill du förmodligen veta om dina kampanjer ger någon trafik till den webbplats och kanske ännu viktigare: hur många som konverterar, alltså gör den aktivitet på webbplatsen som är själva anledningen att du har en webbplats. Det kan till exempel handla om att någon köper en vara i webbutiken eller ladda ner en viss broschyr.

Om du använder Google Analytics har du redan idag tillgång till all denna data. I din statistik finns det sparat varifrån besökarna kommer och med hjälp av detta kan du skapa avancerad segment. Men nackdelen är att du måste göra väldigt mycket grävande för att få en snabb överblick över hur dina olika trafikkällor presterar. För att råda bot på detta kan du börja med något som kallas kampanjspårning.

Med kampanjspårning kan du med lite trixande få till snygga rapporter för specifika insatser. Om du till exempel betalar dyra pengar för bannerannonser eller profilsidor på olika sajter, kan det vara bra att utvärdera dessa specifikt och få en snabb överblick över hur de presterar.

Men skippa skitsnacket, hur börjar jag?

Det är enkelt. Allt du behöver gör är att lägga till en fnutt efter den länkande adressen. Du inleder detta tillägg med frågetecken och sedan de parametrar som Google Analytics behöver för att kunna registrera kampanjspårningen. De parametrar man kan använda är:

  • utm_source. Här beskriver du vad trafikkällan ska heta, till exempel ”Google”.
  • utm_medium. Här beskriver du vilken typ av trafikkälla det är, till exempel ”PPC”
  • utm_campaign. Här beskriver du vilken kampanj det handlar, till exempel ”Rea2011”
  • utm_content. Här beskriver du vilken annons i kampanjen det handlar om, till exempel ”Bilar”.
  • utm_term. Här beskriver du vilket sökord det handlar, till exempel ”Ferrari”.

En länk skulle således kunna se ut så här (det ska inte vara någon radbrytning):

http://www.minhemsida.se/undersida/?utm_source=Google
&utm_medium=PPC&utm_campaign=Rea2011&utm_content=Bilar
&utm_term=Ferrari

Tänk på att du måste ange exakt samma parametrar för att det ska bli registrerat rätt i Google Analytics. Små och stora bokstäver är exempelvis bra att ha koll på. Exemplet ovan fungerar bäst för om du vill spåra Adwords i Google Analytics. Men det går utmärkt att använda detta för andra typer av kampanjer. Till exempel kan man ska en länk som ser ut så här om man vill spåra en viss tweet:

http://www.minhemsida.se/undersida/?utm_source=Sociala
-medier&utm_medium=Twitter&utm_campaign=Tweet2

Spåra offlinekampanjer

I veckan var jag på ett seminarium som anordnades av Search Integration. Bill Hunt berättade om vikten av att synka olika kampanjer. Brian Clifton pratade om hur man kan använda metoden jag beskriver ovan för att spåra kampanjer som görs offline, till exempel tidningsannonser eller affischkampanjer på stan. I korthet finns fyra metoder:

  • Använd ett speciellt domännamn som vidarebefordrar besökaren till rätt adress med kampanjparametrarna bifogade.
  • Använd en speciell adress på din sajt (www.dinsida.se/kampanj) som vidarebefordrar besökaren till rätt adress med kampanjparametrarna bifogade.
  • Uppmana de som läser kampanjen att söka i Google och tryck på en annons där du har lagt in kampanjparametrarna i länken.
  • Använd en adresskortare, som till exempel korta.nu som vidarebefordrar besökaren med kampanjparametrarna inlagda.

Läs mer om offlinespårning hos Search Integration.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev
Kategorier: Digital marknadsföring

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.