Din webbplats har besökare. Om du har tur ganska många besökare. För att få koll på hur många besökare webbplatsen får löpande har du säkert ett webbanalysverktyg. Troligen Google Analytics. Där kanske du har läst att du har ett visst antal användare. Kanske gör du dig skyldig till det vanligaste misstaget när det gäller webbstatistik. Och det är att likställa personer som besöker din webbplats med måttet användare i Google Analytics.

Användare är inte besökare

Ett grundläggande missförstånd är att många tror att webbstatistiken säger något om hur många personer som besöker webbplatsen. Så är det inte. Google Analytics mått användare är inte detsamma som fysiska personer. Det användare betyder är en unik kombination av webbläsare och teknisk enhet. Om en person surfar in med sin dator, sedan sin mobil och till sist med sin surfplatta så räknas det som tre användare. Om en dator används av 20 personer så räknas det som en användare. Så det är viktigt att inte dra några slutsatser om hur många personer som besökt webbplatsen utifrån er webbstatistik.

Många användare är skräp

Tyvärr kan du inte ens vara glad över dina många användare. Det är högst troligt att många av de användare du skryter om faktiskt bara är skräp. Många är bara inne på en webbplats i 10 sekunder och lämnar sedan eftersom webbplatsen inte upplevdes som relevant. Ett annat vanligt scenario är att de kommer direkt in på en undersida som ett blogginlägg och enbart kikar på den sidan. Dessa användare surfar inte runt utan lämnar din sajt direkt efter att snabbt ha hämtat en viss faktauppgift. Det kan också vara så att många av användarna är du själv eller i vilket fall en medarbetare på företaget. Så även om du har många användare så är det viktigt att veta om dessa användare är relevanta.

Undvik att använda webbstatistiken fel

Men vad är det då för poäng med webbstatistik om det inte säger något om verkligheten? Jag tycker det finns många poänger med att analysera webbstatistik. Webbanalys handlar om att mäta och förstå användarbeteende på en webbplats.

Syftet med att följa upp användningen är att förbättra webbplatsen utifrån webbplatsens uppsatta syfte och mål. Det är jättebra information för att förstå varifrån trafiken till webbplatsen kommer och vad som händer med trafiken på din webbplats. Och att kunna mäta om förändringar av din webbplats leder till bättre engagemang på webbplatsen och helst ökad måluppfyllnad.

Detta är nyckeln till att undvika missförstånd med Google Analytics siffror. Lägg krutet på att följa upp det som är relevant utifrån att förbättra webbplatsen och era resultat i form av konverteringar på webbplatsen. Då kan Google Analytics vara en riktig tillgång. Även om du inte kan säga något om hur många personer som besöker webbplatsen. För den siffran är, liksom likes på Facebook, bara till för att göda egot.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Webbanalys

Pontus Vinderos

Senior webbstrateg