Nya Google Analytics
Tack vare tips från inUse Insights skrev jag upp mig som försökskanin på den nya versionen av Google Analytics. Idag fick jag en ny länk bredvid min mejladress när jag loggade in i Google Analytics: ”Ny version (Confidential)”.

Det första jag såg när jag loggar in var det nya utseendet med ett fliksystem upptill där man kan växla mellan Instrumentpanel, Min webbplats och Anpassade rapporter. Även sättet att växla mellan olika Analytics-profiler har ändrats. Den kanske största nyheten är att du kan växla mellan dina olika sajter och vara kvar i samma rapport. Trevlig förbättring, men kanske inte livsnödvändig.

Den andra saken jag lade märke till var att en rad funktioner har flyttat och en del förändringar har gjorts i interaktionsdesignen, speciellt på rapporterna under Innehåll. Det kändes också som rapporterna laddar lite snabbare än tidigare.

Ny indelning av rapporterna

Den kanske mest märkbara förändringen är att menyn över rapporter har en ny struktur. Rapporterna har flyttat runt lite och fått nya rubriker. Efter att jag kollat igenom en första gång känns denna indelning spontant bättre. Men det tog ett tag att hitta en av mina favoritrapporter, nämligen Ingångssökvägar (vilka sidor folk går till från en sida). Den ligger numera under Målsidor.

Jag vet inte om det beror på om detta är Beta, men som det ser ut nu så kan jag bara se de 10 första ingångssökvägarna. Förvisso kan jag söka fram andra, men i gamla Google Analytics kunde jag lista upp till 500 rader på en sida. Jag hoppas verkligen att det kommer, för annars är det en försämring.

Den nya strukturen på menyerna är bättre, men det kommer nog ta en stund att lära sig den. Som hjälp i lärandet har Google tagits fram ett verktyg för att hitta dina favoritrapporter i nya Google Analytics. Finurligt Google!

Visa flera avancerade segment utan att visa alla besök

Den bästa grejen som jag upptäckt är möjligheten att slå på avancerade segment utan att behöva ha ”Alla besök” markerad. Detta gör att diagrammen blir mer överskådliga när man kör flera avancerade segment. Så här ser det ut:

Avancerade segment i nya Google Analytics

Väntar med omdöme

Detta var bara mina första intryck. Det känns som om det krävs mer tid att utvärdera allt. Dessutom har jag inte fördjupat mig i den nya instrumentpanelen och nymodigheterna i de anpassade rapporterna. Utöver det saknas en del funktioner i Beta-versionen, till exempel På din sida-analys (som för övrigt måste vara tidernas sämsta översättning). Jag väntar därför med omdömet och kanske får tillfälle att återkomma om nya Google Analytics här på bloggen…

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev
Kategorier: Digital marknadsföring

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.