En onlinemarknadsförare eller digital marknadsförare är ansvarig för att driva och utveckla digitala marknadsföringsinitiativ över olika plattformar. Denna roll innebär att utveckla, implementera, spåra och optimera digitala kampanjer för att uppnå specifika affärsmål. En viktig del av jobbet är att hantera och mäta framgången hos olika marknadsföringskanaler.
Några sådana marknadsföringskanaler är:
- Sökmotoroptimering (SEO).
- Sökmotormarknadsföring (SEM).
- E-postmarknadsföring.
- Sociala medier.
- Displayannonsering.
Onlinemarknadsförare behöver vara kreativa och ha förmågan att identifiera och engagera målgrupper genom välutformade digitala kampanjer som kan öka kundförvärv, bevarande och lojalitet. Detta kräver kunskap om att optimera landningssidor och säljtrattar (funnels), samt förmågan att genomföra experiment för att förbättra kampanjprestanda.
Dessutom krävs gedigen kunskap om webbanalysverktyg för att kunna analysera och förstå användarbeteenden och kampanjeffektivitet. Kunskap om Google Ads och annonsering i sociala medier är också avgörande för att framgångsrikt kunna rikta in sig på och engagera med rätt publik.
Analytiska färdigheter är centrala för onlinemarknadsförare, eftersom de möjliggör insikter om kampanjers prestanda och vägleder beslut om optimering. En framgångsrik onlinemarknadsförare är också alltid uppmärksam på nya tekniker och framväxande trender inom digital marknadsföring för att kunna utnyttja nya möjligheter som kan förbättra marknadsföringsstrategier och resultat.
Onlinemarknadsförare är en typ av marknadsförare och återfinns oftast i privat sektor, både i konsumentföretaget (B2C) och företag som säljer till andra företag (B2B).
Det finns även specialiserade roller som onlinemarknadsförare, exempelvis SEM-specialist och SEO-specialist.
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev