En SEM-specialist eller SEM Manager är en typ av onlinemarknadsförare som är specialisering på annonsering i sökmotorer, särskilt i Google. En SEM-specialist bygger annonskampanjer i verktyget Google Ads (tidigare AdWords). Utöver sök kan det handla om display (banners på andras webbplatser och appar) och video (reklam i Youtubeklipp). En central del handlar om att spåra öka antal konverteringar.

Pay Per Click

SEM står för Search Engine Marketing, eller sökmarknadsföring på svenska. Några andra vanliga synonymer på SEM är PPC (Pay Per Click) och CPC (Cost Per Click). Båda dessa sätter fokus på att den här typen av annonsering innebär att du betalar per klick, inte hur ofta annonsen visas. För att lyckas som SEM-specialist krävs det en kombination av teknisk kunskap, kreativitet, analytiska förmågor och förmågan att arbeta väl både självständigt och i team.

SEM-specialister utvecklar omfattande SEM-strategier som är anpassade efter företagets mål. De övervakar planeringen, genomförandet och optimeringen av betalda sökkampanjer. Detta inkluderar kontinuerlig analys och justeringar för att säkerställa att kampanjerna presterar effektivt och uppnår maximal avkastning på investeringen. Genom att använda verktyg som Google Analytics och Google Ads analyserar SEM-specialister kampanjresultat, spårar nyckeltal (KPI:er) och ger insikter som kan användas för att förbättra framtida kampanjprestanda.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Digital annonsering

Pontus Vinderos

Digital strateg och specialist inom webbkommunikation och onlinemarknadsföring.