Visa besök timme för timme i Google Analytics

Publicerat av Pontus Vinderos den

En sak som tog mig lite tid att hitta i Google Analytics var hur man kan se besöken timme för timme. I alla rapporter är intervallen man kan välja dag, vecka och månad. Ibland kan det dock vara nyttigt att vara mer finkornig än så i sin webbanalys.

Google har gömt denna viktiga information i menyn under fliken Besökare. Klicka på Besökare, Besökstrend och sedan Besök. Så här:

Google Analytics meny

I denna vy kan du sedan växla till timme (klocksymbolen). Du ser nu vilken tid på dygnet som personer besöker din webbplats. Om du inte valt någon tidsperiod, så är Google Analytics som standard inställd på 30 dagar. Då ser du ett medeltal för dessa 30 dagar. Detta ger dig en god inblick i när på dygnet folk i regel besöker din sajt. Gissningsvis har du lägre trafik nattetid. Denna blogg har till exempel minst trafik mellan klockan 02:00 till 06:00. En jobbrelaterad sajt kanske besöks mest under kontorstid medan en hobbysajt besöks på kvällar och helger. Så här kan det se ut:

Kurva i Google Analytics

Det som jag tycker är lite intressant med ovanstående kurva är att titta på toppar och dalar. Det säger oss någonting om när besökare i regel hittar in på bloggen. Kurvan är dock inte så tydlig, utan topparna har varit både klockan 9, 13 och 22. Det kan vara en generell trend för alla besök, men det kan också hänga ihop med enskilda blogginlägg som fått mycket trafik vid några få tillfällen.

För att kontrollera detta kan man kolla på besöken för den dag som bloggen toppar besöksstatistiken. Jag gissar att denna kurva är starkt påverkad av mitt inlägg om att jag låg bakom antirasistiska Sverigedemorkaterna.de. Låt oss testa detta. Så här såg besöken ut 24 och 25 november:

Kurva i Google Analytics

Kurva i Google Analytics

Här ser vi ganska tydligt att topparna för hela månaden går att förklara med topparna från dessa två dagar. Kvällen den 24 november publicerade jag mitt blogginlägg medan topparna dagen efter beror på att först Dagens Media och sedan DN skrev och länkade till bloggen.

Vad ska då detta vara bra för? Jag tycker att detta är en mycket viktig del av all webbanalys. Att följa upp besöken på denna detaljnivå är väldigt bra om man vill förstå genomslaget för nyheter, blogginlägg, kampanjer och annat som har mycket med tajming att göra. Det kan också säga något om vilken typ av besökare man har, om besökstrenden går att generalisera.

Som ni förstår måste man också känna sin sajt och tolka siffrorna för att inte dra förhastade slutsatser. Många gånger handlar det om att testa hypoteser genom att rota i olika rapporter och testa olika scenarion.

Kategorier: Webbanalys