Har du någonsin tänkt på hur webbstrategi kan spegla politiska ideologier som socialism, liberalism och konservatism? I detta inlägg kommer jag, Pontus Vinderos, att utforska hur en UX-guru, en onlinemarknadsförare och en programmerare kan representera dessa perspektiv. Genom att koppla dessa koncept till ideologier får vi en djupare förståelse för webbstrategins olika aspekter. Jag har lång erfarenhet av att fram effektiva webbstrategier för prisbelönta webbplatser. Med min erfarenhet inom området delar jag med mig av insikter och analyser.
Som jag har skrivit om tidigare här på bloggen så kan vi dela in webbstrategi i tre delar: användarna (behov och beteenden), affären (organisationens mål) och tekniken (systemen och webbutvecklingen). Om vi vill kan vi likna dessa tre delar av webbstrategi vid de klassiska ideologierna. Låt mig visa hur jag resonerar.
Den socialistiska UX-gurun
Utgångspunkten är användarnas behov. För en expert på användbarhet och tillgänglighet så är alla användare lika mycket värda. Alla ska med – när webbplatsen designas och fylls med innehåll. Målet är allmännyttan.
Ofta ser vi denna socialist liera sig med kundtjänsten på företaget som värnar om den lilla människans åsikt. Här är det också viktigt att personer med funktionsnedsättningar ska ha samma rätt som alla andra användare.
Den liberala onlinemarknadsföraren
Utgångspunkten är konvertering. För en sökmotoroptimerare, sökmarknadsförare eller webbanalytiker så handlar allt om att få användaren att slutföra målet, var sig det gäller att klicka på en sökträff i Google eller fylla i ett formulär på sajten. Målet är egennnyttan.
Ofta ser vi denna liberal liera sig med marknadsavdelningen på företaget som bara bryr sig om försäljning. Marknadens osynliga hand tar hand om samhället, för liberalen är det enda som räknas vinst.
Den konservativa programmeraren
Utgångspunkten är funktion, säkerhet och drift utifrån en kravspecifikation. För en webbutvecklare så finns fasta regler att förhålla sig till. Det gäller att foga sig till kodstandarder och system. Målet är att upprätthålla systemet.
Ofta ser vi den konservativa lägga ut orden om hur viktigt det är med att förvalta system. Visst ska man kanske uppdatera systemet ibland, men under väldigt kontrollerade former. Ett system mår bäst av disciplin och kontroll.
Den akademiska webbstrategen
Men webbstrategen då? Webbstrategen måste ha ett helikopterperspektiv i sitt arbete med en webbplats. Den viktigaste uppgiften är att balansera de tre politiska ideologierna.
Du kan se webbstrategen som en professor i statskunskap som kan peka på fördelarna och bristerna med de olika ideologierna i olika kontexter. Det gäller att ta fram teorier som ska testas och debatteras.
Som den berömde statsvetaren Robert Putnam kan en webbstrateg mässa om de trender i samhället som styr utvecklingen. Men medan Putnam pratar om socialt kapital, så pratar webbstrategen om vikten av att även finnas i sociala medier… 😉
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev