10 tips för att förbättra din webbplats

Publicerat av Pontus Vinderos den

Nu är det nytt år och då är det dags att ta nya tag med webbplatsen du jobbar med. Nu är en bra tid att tag i de där surdegarna som du aldrig kom till skott med förra året. Jag tänker på det där webbanalysverktyget, den där interna sökfunktionen, de där döda länkarna. Listan kan göras hur lång som helst över saker du som webbansvarig måste hålla koll på. Tiden är knapp och risken är stor att dessa saker leder till ett gnagande dåliga samvete.

Bot och bättring! Här följer tio tips på hur du kan göra din webbplats lite bättre. Många av dessa saker är sådant som kräver att du meckar lite under huven. Det är förmodligen inte något som kommer få dina chefer att göra vågen. Men det är många bäckar som tillsammans bildar en flod. Ju större webbplats du har, desto större effekt kommer de här tipsen att få. Fram med skiftnyckeln för nu kör vi…

Domänhantering

För att sökmotoroptimeringen av din webbplats ska bli så optimal som möjligt är det viktigt att det är tydligt för Google vilken din huvudadress är för din webbplats, om det är med eller utan www. Den sekundära adressen ska vidarebefordra trafiken genom så kallad 301 Redirect. Du kan testa om så är fallet med tjänsten 301redirect.se. Mer om redirects kan du läsa i SEO-guide.se.

Externa 404-frågor

Det är tråkigt för dina besökare om deras första intryck är en död sida. Det kan handla om att de klickat på en länk på en annan webbplats till en gammal adress på din webbplats. Om du har satt upp en så kallad 404-sida, vilket jag rekommenderar, så får besökaren meddelandet att sidan inte längre finns. Exakt vilka adresser det är besökaren försöker nå kan du faktiskt spåra. Om du använder Google Analytics kan du lägga till spårningskod på din 404-sida och direkt i en rapport i Google Analytics se vilka adresser folk försöker använda. Dessa kan du sedan antingen redirecta eller skapa en ny sida som motsvarar det folk är ute efter. Läs mer på Google Analytics blogg.

Genomgångssidor

Genomgångssidor är sidor som hjälper besökaren att hitta på din webbplats. Startsidan är oftast den mest besökta genomgångssidan på din webbplats. Större webbplatser har ofta flera genomgångssidor, exempelvis för olika ämnen. Målet med dessa sidor är att besökaren ska ta sig vidare till sajtens innehåll. Denna sida ska med andra ord ha låg så kallad avvisningsfrekvens som möjligt, alltså andel som lämnar sidan. I Google Analytics kan du se vilka av dina genomgångssidor som har hög respektive låg avvisningsfrekvens. Kolla vilka som har hög avvisningsfrekvens och analysera sedan varför folk inte går vidare. Oftast handlar det om att sidan inte har länkar till det innehåll besökaren är ute efter eller att länkarna inte syns eller är felaktigt formulerade. Observera att motsatsen gäller för innehållssidor. För sidor med innehåll ska avvisningsfrekvensen vara hög, då det ju faktiskt är vad besökaren är ute efter.

Googles indexering

Som webbplatsägare är det viktigaste du kan göra att se till att Google kan indexera din webbplats. Då har folk möjlighet att hitta dig i sökmotorer. Kolla därför så att din webbplats faktiskt indexeras i Google. Det gör du enklast genom att skriva site:www.dinadress.se i Google sökfält. Då ser du vilka sidor som Google hittar på din sajt. Om det är väldigt få så beror det oftast på att det finns instruktioner på din sajt att Google inte får indexera din sajt. Antingen på sajtnivå genom den så kallade robots.txt-filen eller på en enskild sida genom meta-beskrivningen noindex. Hos Bråth kan du hitta en video om robots.txt. Ett lite mer avancerat sätt att få överblick på hur Google indexerar din sajt är att använda Google Search Console, tidigare Google Webmaster Tools.

Populära sökningar

I din sajts interna sökmotor har du en guldgruva. Där skriver nämligen besökarna själva in vad de vill hitta på just din webbplats. Att regelbundet gå igenom vad folk söker på och sedan agera på det är ett mycket bra sätt att få en bättre webbplats. För att kunna göra detta måste du få ut statistik på vad folk söker på. Detta kan du antingen göra i sökmotorns eget gränssnitt eller så kan du spåra det i Google Analytics. Mer om hur du slår på spårning av den interna sökfunktionen kan du läsa i mitt tidigare inlägg om webbplatssökning i Google Analytics.

Prestanda

Hur snabb din webbplats är påverkar hur nöjda dina besökare blir. Tänk dig att du sitter på en sunkig mobiluppkoppling och måste sitta och vänta nästan en minut för att en viss webbsida ska laddas. Då blir du frustrerad och ger upp. Prestanda är också något som påverkar hur du rankar på Google. För att få en uppfattning om hur bra prestanda du har kan du testa din webbplats i Pingdoms testverktyg. Om det ser dåligt ut kan du skicka rapporten till era webbutvecklare och fråga vad som kan göras åt saken.

Sökfrågor utan träff

I den interna sökfunktionen så söker folk inte bara på saker som faktiskt finns på webbplatsen. När folk söker kan det hända att de inte får någon relevant träff. Det kan exempelvis bero på att de skriver dagis när ni kallar sidan för förskola. Lite bättre sökmotorer har möjligheten att lägga in synonymer som löser detta problem. Ett annat problem kan vara att det besökaren söker efter faktiskt inte finns på webbplatsen. Då kan du skapa en sida som motsvarar sökningen där du förklarar varför inte informationen finns och hänvisar vidare till andra ställen på nätet. Vissa sökmotorer har även stöd för så kallad utvald träff för specifika sökningar som kan vara bra i detta syfte.

Sätt upp mål

Om du ska förbättra din webbplats är det en bra start att veta vad du ska förbättra. Förhoppningsvis har du redan idag en god bild av webbplatsens syfte och målgrupper. Nästa steg är att lägga in konkreta mål i ditt webbanalysverktyg, gissningsvis Google Analytics. Om det är en e-handel så spårar du exempelvis genomförda köp. Om du driver en blogg kan du exempelvis spåra hur många som väljer att prenumera på ett nyhetsbrev. Om det gäller en myndighet så kan du spåra hur många som använder era e-tjänster. Hur du sätter upp mål i Google Analytics kan du läsa mer om på Google Analytics hjälpsidor.

Trasiga länkar

Webben är levande och saker förändras. Webbsidor på din webbplats tas bort eller flyttas. Saker du länkar till från din webbplats byter adress. Man skulle önska att alla som flyttar eller tar bort sidor själva ansvarade för att vidarebefordra trafiken rätt, men så är sällan fallet. Lösningen för dig som webbplatsägare är att automatisera sökandet efter trasiga länkar, för det är inget jag rekommenderar någon att göra för hand. Många webbpubliceringsverktyg har stöd för detta. Till WordPress finns exempelvis tillägg som gör detta. Du kan faktiskt även göra detta i Google Analytics, om du spårar din 404-sida. Mer om detta kan du läsa hos Viget.

Upptid

Ett hygienkrav för din webbplats är att den går att nå på Internet. Om en webbplats ofta går ner så är det väldigt störande. Som webbansvarig skulle jag rekommendera dig att ha någon form av bevakning på webbplatsens upptid. Om du har regelbundna avbrott så kan du ta loggen och diskutera det med din driftspartner. Personligen har jag tills nyligen använt Pingdom för detta då det varit gratis, men nyligen har de bestämt sig för att strypa gratistjänsten. Om någon har något bra tips på upptidsverktyg får ni gärna kommentera nedan.