För några månader sedan läste jag en intressant bloggpost med namnet Is PPC Canabalising your Brand Traffic?. Den handlar om förhållandet mellan köpta och organiska träffar för sökordet som matchar en organisations namn.
Betalar du i onödan för trafiken till din sajt genom att köpa annonser på organisationens namn? En mycket intressant frågeställning. Man vill ju inte betala för något som man kan få gratis. Annonser i Google kostar, speciellt om man har mycket trafik. Samtidigt är det på vissa sökord väldigt många annonser som konkurrerar med ditt företagsnamn.
Så här ser det till exempel ut för Juristjouren som jag jobbar med:
När jag började på Juristjouren köpte Juristjouren annons på sökordet ”juristjouren”. Man betalade alltså för något som jag tycker borde vara gratis: trafiken till den egna webbplatsen vid sökning på företagsnamnet. Vad skulle hända om man stängde av annonsen en tid? Skulle Juristjouren tappa trafik på sökordet ”juristjouren”?
Testing, testing
För att se om detta stämde bestämde jag mig för att testa. Under två veckor pausade jag sökordet ”juristjouren” i alla Juristjourens Adwords-kampanjer. Så här dippade PPC-trafiken i Google Analytics:
Den organiska trafiken på samma sökord under samma period såg ut så här:
Som ni ser så ökade den organiska trafiken när jag stängde av Adwords-annonserna. Men jag skulle inte säga att det motsvarar den trafik man får med AdWords-annonser påslaget. För de fyra veckorna i maj fördelar sig besöken på sökordet ”juristjouren” på följande sätt:
Vecka | Organiska besök | PPC-besök | Summa besök |
22 | 141 | 92 | 233 |
23 | 159 | 45 | 251 |
24 | 202 | 4 | 206 |
25 | 191 | 7 | 198 |
Smakar det så kostar det
Det verkar onekligen som om du vinner på att ha Adwords-annonsen påslagen om du har förstaträffen på ett sökord där det finns många konkurrenter. Det handlar om 20 % ökning i trafik om man får tro siffrorna ovan. Men det finns också ett annat sätt att se på det. Om du slår av Adwords-annonsen så ökar den organiska trafiken med 25 %. När du har Adwords-annonser påslaget så betalar du alltså delvis för trafik som du annars skulle fått gratis i form av organisk trafik.
I slutändan handlar detta om strategi. Är det värt att förlora trafik till dina konkurrenter på sökningar på ditt företagsnamn? Eller uttryckt på ett annat sätt: vill du ge pengar till Google för trafik som du delvis kunde ha fått gratis? Vad man väljer beror alltså på hur man ser på saken.
Det var intressant att testa detta. Hoppas ni har nytta av denna lilla studie som på intet sätt gör anspråk på att vara vetenskaplig, men som jag tror säger en del om Adwords-annons visavi organisk förstaträff på företagsnamn.
Få guider, tips och fördjupande insikter om webbkommunikation, digital marknadsföring och informationsteknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev