Så fungerar Remarketing med Adwords

Publicerat av Pontus Vinderos den

För några veckor sedan besökte jag Googles Sverige-kontor vid Kungsbron i Stockholm. Där fick jag tillfället att lyssna på hur företag kan växa med Google. Fokus för förmiddagen var Adwords och ganska mycket avhandlades under några timmar.

En ska jag fastande speciellt för var en ny grej som kallas för Remarketing. Om du annonserar på Google så vet du att du dels kan visa annonser på träffsidorna över, bredvid och under det vanliga (organiska) träffresultatet, dels i det så kallade Displaynätverket. Med Displaynätverket menas alla sajter som har Google-annonser inbäddade, både Googles egna sajter och andra sajter som kör Google Adsense.

Vad Remarketing gör är att den kan skräddarsy en annons för displaynätverket till en besökare som redan besökt din sajt. På detta sätt kan man till exempel påminna om ett erbjudande när besökaren kollar sin mejl i Gmail. Låter det magiskt? Kolla in denna video:

Möjligheterna här är många för den kreative när det gäller att skapa intressanta annonser. Att man vet att målgruppen redan sett en annons eller besökt sajten ger helt nya möjligheter att målgruppsanpassa budskapet och visa annonsen i ett helt annat sammanhang.

Hur kommer man då igång? Gå in på dina kampanjer i Adwords och välj Målgrupper. När du kör Remarketing, eller ommarknadsföring som det kallas på svenska, så kan du antingen göra det på alla besökare eller avgränsa till vissa besökare.

Att avgränsa är speciellt intressant för dig som är e-handlare. Du kan göra annonser speciellt för dem som inte omvandlas till köp, för dem som lämnat något i kundvagnen på din sajt eller för dem som redan handlat (merförsäljning, kundvård etc.)

Denna funktion ger helt nya möjligheter för dig som jobbar med PPC-annonsering. Och smart av Google att ge dessa möjligheter till anpassning, så att annonsören får något att tänka på och fortsätter att annonsera.