Vad är ett CMS? I denna guide går jag igenom vad CMS betyder och vilka CMS-system som finns att välja på. Dessutom ger jag oberoende råd om vilka system som är lämpligast att använda för olika förutsättningar. Råden bygger på mina år som webbstrateg i framför allt offentlig sektor.

Förkortningen CMS

Förkortningen står för Content Management System. På svenska kan det översättas till innehållshanteringssystem, webbpubliceringssystem eller kort och gott publiceringsverktyg.

WordPress CMS, bild som visar hur ett inlägg skapas

CMS är IT-stöd för att publicera innehåll på en webbplats, en blogg eller ett intranät. IT-stödet används av webbredaktörer för att lägga in text, bilder och video på organisationens webbplats. I systemet finns sidmallar för olika sidor, som startsida, artikelsida och nyhetsarkiv. Sidmallarna innehåller sidhuvud, meny, presentationen av innehållet, sidfot med mera.

Kommersiella CMS

Det finns kommersiella webbpubliceringssystem där du betalar en licenskostnad för att använda systemet. Det kallas även för proprietär programvara. Leverantörerna av de kommersiella systemen samarbetar med webbyråer som sköter själva införandet och underhållet av systemet för en viss organisation.

Läs mer om de vanligaste kommersiella systemen:

Optimizely/Episerver

Sitevision

SharePoint

CMS med öppen källkod

Det finns CMS som är gratis att använda med öppen källkod. Det går att installera och anpassa dessa system själv utan webbyrå, men om du ska få god kvalitet rekommenderar jag att du anlita en webbyrå även för webbprojekt med system som bygger på öppen källkod.

Läs mer om de vanligaste systemen med öppen källkod:

WordPress

Umbraco

Drupal

Lästips om CMS

Här är två svenska sajter där du kan läsa mer om dessa system.

  • MKSE.com – nyheter om webbprojekt och systemleverantörer.
  • WSA-bloggen – trendrapporter om webbplatser och intranät.
Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips

Pontus Vinderos

Digital strateg och specialist inom webbkommunikation och onlinemarknadsföring.